تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب فروردین 1397
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
مطالب اینترنتی
چهارشنبه 29 فروردین 1397 :: نویسنده : نویسنده        


اتحادیه اروپا قصد دارد قانونی تصویب کند که در آن به مصرف‌کنندگان اجازه اقدامات قانونی بیش‌تری در مقابل فریب‌کاری شرکت‌های خودروساز می‌دهد.

اتحادیه اروپا قدرت بیش‌تری برای اقدام قانونی علیه شرکت‌ها می‌دهد. این قانون احتمال تأثیر بسیار زیادی بر آینده‌ی شرکت‌هایی نظیر فولکس‌واگن، پورشه، فیس‌بوک و گوگل داشته باشد. اگرچه این شرکت‌ها به‌عنوان شاخص‌ترین برندهای متقلب معرفی شده‌اند؛ اما می‌توان هزاران نمونه دیگر در سراسر اتحادیه اروپا یافت که طی سال‌های اخیر، حقوق مصرف‌کنندگان را زیر پا گذاشته‌اند.

volkswagen dieselgate / فولکس‌واگن دیزل‌گیت

این طرح پس از بحث رسوایی دیزل‌گیت مطرح شد که صدها هزار نفر از مصرف‌کنندگان خودروهای فولکس‌واگن به دادگاه کردند. این موضوع از زمانی آغاز شد که خودروساز آلمانی اعتراف کرد به دلیل استفاده از نر‌م‌افزار غیر دقیق، میزان انتشار آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت بیش‌تر از ارقام اعلام‌شده است. فولکس‌واگن پس از به نتیجه رسیدن پرونده دیزل‌گیت در دادگاه ایالات متحده آمریکا، به پرداخت غرامت سنگین محکوم شد و تا مدت‌ها اثرات نامطلوب این رسوایی بر عملکرد آن آشکار بود. با این‌ حال چنین اتفاقی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ نداد و گروه خودروسازی فولکس‌واگن جریمه کمتری به شاکیان پرونده پرداخت کرد.

تغییرات جدید اتحادیه اروپا در قانون به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد که قدرت بیش‌تری برای انجام اقدامات گروهی داشته باشند؛ درحالی‌که تحریم‌های بیش‌تری علیه قانون‌شکنان اعمال می‌کند.

ورا جورووا، عضو بلندپایه هیئت دادگستری اتحادیه اروپا، در این زمینه می‌گوید:

قدرت مصرف‌کنندگان در نهایت شرکت‌های فریب‌کار را مجازات خواهد کرد؛ در این موضوع آن‌ها نمی‌توانند تقلب کنند.

volkswagen dieselgate / فولکس‌واگن دیزل‌گیت

اتحادیه اروپا می‌گوید پس از تقلب فولکس‌واگن در آزمایش‌های سوخت دیزل در ایالات متحده، ابزار مناسبی در این اتحادیه برای کمک به مالکان خودروهای آسیب‌دیده در جهت جبران خسارت فراهم نشد. تنها دو طرح در سراسر اروپا برای جبران خسارت به مصرف‌کنندگان و حمایت از حقوق آنان اجرایی شد که میزان پرداخت این جریمه حدود ۶.۷ میلیون دلار بود.

جورووا می‌گوید:

به هیچ وجه نمی‌توان میزان پرداخت جریمه شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در ایالات متحده آمریکا را با پرداختی در اتحادیه اروپا مقایسه کرد؛ تفاوت این ارقام بسیار زیاد است.

این اقدام اتحادیه اروپا با استقبال بی‌نظیر سازمان مصرف‌کننده اروپا (BEUC) مواجه شد. این سازمان اعلام کرد که اگرچه رسوایی دیزل‌گیت مدت‌ها پیش به پایان رسیده است؛ اما هشدار داد که قضات و مقامات دولتی هنوز هم نهایت تلاش خود را برای ادامه روند دادرسی انجام می‌دهند.

با این حال گروه‌های مختلف کسب‌و‌کار سراسر اروپا در واکنش به این طرح اعلام کردند که اقدام اتحادیه می‌تواند سیلابی از پرونده‌های متعدد از شکایت مصرف‌کنندگان به دادگاه‌ها روانه کند. در حال حاضر اتحادیه اروپا بهترین سیاست‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را در جهان ارائه می‌دهد. جورووا تأکید کرد که در قوانین جدید به شکایت‌های منفعت‌طلبانه اجازه داده نمی‌شود و تنها گروه‌های حقوقی شهروندان اجازه اقدام دارند، نه شرکت‌های حقوقی.

facebook ‌/ فیس‌بوک

مقاله‌های مرتبط:

قوانین پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا تنها منحصر به شرکت‌های فعال در زمینه صنعت خودروسازی نخواهد بود؛ اما زمزمه‌هایی مبنی بر احساس خطر دیگر شرکت‌ها نیز شنیده می‌شود. در حال حاضر اتحادیه اروپا به دنبال توسعه این قانون به خدمات رایگان آنلاین است که در آن داده‌های شخصی افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. در این صورت امکان اقدام علیه شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک و گوگل هم به وجود می‌آید.

چندی پیش اخبار مبنی بر سوء استفاده فیس‌بوک از اطلاعات شخصی کاربران منتشر شد که بازتاب‌های فراوانی در سراسر جهان داشت. در پی این خبر بسیاری از شرکت‌ها و افراد شاخص دنیا حساب‌های کاربری خود را در فیس‌بوک حذف کردند و قضیه تا جایی پیش رفت که منجر به کاهش شدید ارزش سهام فیس‌بوک شد. با توجه به رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیس‌بوک، به نظر می‌رسد که اگر قانون جدید اتحادیه اروپا اجرایی شود، خطرات بسیاری پیش روی شبکه اجتماعی محبوب قرار داشته باشد.



لینک منبع

مطلب قوانین جدید اتحادیه اروپا برای کنترل خودروسازان در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 فروردین 1397 :: نویسنده : نویسنده        


ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نمی‌توان فقط دولت را در این آشفتگی بازار ارز مقصر دانست. اما بحران ارزی اخیر در کشور فارغ از ریخت و پاش دستگاه‌ها مشکلی بود که می‌توان آن را از نتایج به مخاطره افتادن برجام دانست.

عبدالله ناصری در ارزیابی شرایط بحرانی ارزی در کشور گفت:‌ به عنوان یک شهروند می‌گویم واقعیت این است که از اول تشکیل دولت چنین شرایط اقتصادی‌ پیش‌بینی می‌شد به طوری که تمام کارشناسان اقتصادی وضعیت نابسامان کشور را در سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کردند و اثرات آن هم در جامعه دیده می‌شد. درواقع عدم وجود برنامه شفاف اقتصادی باعث شد وضعیت کشور به این شکل اسف‌بار دربیاید.

وی افزود: نمونه تبعات بحران‌های اقتصادی را در ۷ دی ماه با ناآرامی مردم و اعتراضات گسترده آنها دیدیم. اما زمانی که برجام هم به دستاوردهای موردنظر خود نرسید به مشکلات اقتصادی دامن زده شد و وضعیت به شکل بحرانی‌تری درآمد چراکه دست یافتن به توفیق برجام در جای خود و حفظ آن هم در جایگاه خود اهمیت ویژه‌ای دارد که متاسفانه ممکن نشد.

ناصری در ادامه با اشاره به نقش برجام در مشکلات اخیر اقتصادی و دلایل عدم به سرانجام رسیدن آن گفت: روی کار آمدن ترامپ تاثیر زیادی در به ثمر نرسیدن برجام داشت. اما اساس شکل‌گیری برجام مشکلات اقتصادی بود که با به ثمر نرسیدن آن به مشکلات اقتصادی در کشور افزوده شد البته نمی‌توان فقط دولت را در این امر مقصر دانست. اما بحران ارزی اخیر در کشور فارغ از ریخت و پاش دستگاه‌ها مشکلی بود که می‌توان آن را از نتایج به مخاطره افتادن برجام دانست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: به نظر من دولت توان تک‌نرخی کردن آن را ندارد. تصمیم دولت مبنی بر نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار غیرعادلانه و غیرکارشناسانه بود. دولت به یکباره قیمتی از دلار را اعلام کرد که شاید روی کاغذ و از نظر علمی صحیح باشد اما بدون در نظر گرفتن حجم انبوه دلار در دست صرافان و مردم بود که با قیمت‌های قبلی که بیشتر از ۴۲۰۰ تومان بود، خریداری شده بودند. قطعا صرافان برای فروش دلارهایی که مدتی قبل با قیمت ۵ الی ۵۲۰۰ خریداری کرده بودند از نرخ مورد نظر دولت استفاده نخواهند کرد و راه‌های پنهانی‌ را به کار می‌گیرند تا بتوانند با قیمتی بیشتر دلارهای خود را بفروشند.

وی اظهار داشت: من معتقدم اگر تصمیم و اراده‌ای برای حل بحران اقتصادی در کشور با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود بازار ایجاد نشود، دولت در حل مشکلات فعلی اقتصادی کشور ناکام خواهد ماند و فقط در یک صورت می‌تواند از بحران ارزی نجات پیدا کند آن هم این است که حجم ارزی به صورت انبوه به جامعه پمپاژ شود و زمان قابل توجهی هم نرخ ارز روی ۴۲۰۰ بماند.

ناصری هم‌چنین برخی نمایندگان مجلس و دولتمردان که دغدغه حل مشکلات مردم را ندارند را مقصر دانست و گفت: یکی از دیگر عوامل قرار گرفتن کشور در شرایط فعلی، عدم دغدغه‌مندی برخی از دولتمردان و نمایندگان است. به عنوان مثال چطور می‌شود نماینده یک شهر چهار هزار و ۵۰۰ نفری که با رای دولت به مجلس ورود پیدا کرده در مدتی کوتاه ماشین‌هایی را سوار شود که تولید داخل نیستند و قیمت‌های نجومی دارد. قطعا مسائلی پشت پرده وجود دارد و فقط کافی است چند درصد از پلاک‌های سیاسی کشور را بررسی کنیم و ببینیم چه تعدادی از آنها تولید داخل هستند.

وی در انتها گفت: در مجموع دیوان‌سالاری کشور همه نهادها را در بر گرفته است. به نظر می‌رسد روحانی برنامه شفافی برای رفع بحران‌های اقتصادی ندارد و تیم اقتصادی دولت در این بین ناهماهنگ است و توان برنامه‌ریزی ندارد. البته بحران‌ها در سطح بین‌الملل هم در تک‌محصولی شدن اقتصاد ایران بی‌تاثیر نیست.



لینک منبع

مطلب پشت پرده خرید خودروهای خارجی برای نمایندگان در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :